METAL GEAR SOLID 3 SNAKE EATER PS2

249 kr
Artikelnummer: PS2-MGS3SE-CIB
Tillverkare: KONAMI
Lagerstatus: 1 st

METAL GEAR SOLID 3 SNAKE EATER PS2 - SLES-82013

Metal Gear Solid 3: Snake Eater (ofta förkortat MGS3) är ett sneak 'em up-baserat tv-spel till PlayStation 2 regisserat av Hideo Kojima. Snake Eater utvecklades av Konami Computer Entertainment Japan och utgavs av Konami år 2004 i USA och Japan, 2005 i Europa. Det mottogs väl både av allmänheten och spelkritiker och har hittills sålts i fler än fyra miljoner exemplar världen över. GameRankings gav spelet ett genomsnittligt betyg på 92 procent Snake Eater är tänkt som en prequel för hela Metal Gear-serien Det fick en direkt uppföljare med namnet Metal Gear Solid: Portable Ops.

Spelet äger rum i kalla krigets Ryssland. Handlingen koncentrerar sig på FOX-agenten Naked Snake då han försöker rädda en vapendesignare och sabotera ett experimentellt supervapen. Spelets miljö, till skillnad från de tidigare spelens stadslika miljöer, anammar en djungelmiljö tagen från 1960-talets Sovjetunionen, med vildmark istället för de tidigare Metal Gear Solid-spelens högteknologiska och framtidsaktiga dekor. Även om miljön förändrats fokuserar fortfarande Snake Eater på att spelaren ska smyga och infiltrera, och det bibehåller seriens självrefererande fjärde väggentypen av humor.Snake Eaters berättelse förmedlas genom talrika videosekvenser och radiokonversationer.

Snake Eaters spelupplevelse liknar den som de tidigare Metal Gear Solid-spelen ger. Spelaren, som kontrollerar Snake, måste förflytta sig genom en hotfull miljö packad med fiender. Fastän Snake får tag i diverse vapen (allt ifrån handeldvapen till granatgevär) är det tänkt att spelaren oupptäckt ska undvika hinder genom att smyga och kamouflera sig. Som hjälp finns det en rad objekt och prylar vilka spelaren kan hitta på banorna. Några av dessa är rörelsedetektorer för att spåra fientliga soldater och Metal Gear-seriens varumärkta kartonglåda som Snake kan gömma sig i för att inte bli sedd. Snake Eater är på många sätt likt sina föregångare, men trots det introducerar det en spelupplevelse med en hel del nya aspekter som inte existerade i tidigare delar av serien. Några av de nya finesserna är kamouflage, ett nytt stridssystem kallat "Close-quarters Combat" eller "CQC", en uthållighetsmätare och ett skador-och-behandlingsystem.

Ungefär två tredjedelar av spelet äger rum utomhus i den ryska djungeln och genom att använda denna skiftande miljö till sin fullaste potential är inte sällan nyckeln till framgång. Det som står i fokus bland de nya funktionerna är i synnerhet kamouflage och utnyttjandet av djungelmiljön. Om spelaren vill hålla sig undan fienden kan den med hjälp av djungelnaturen klättra upp i träd eller gömma sig i högt gräs. Snakes synlighet syns på ett procentvärde kallat "kamouflageindex". Om skalan visar negativa värden innebär det att Snake är mycket synlig, visar den 100 procent är han helt 'osynlig' för fienden. Spelaren är tvingad att byta mellan olika kamouflageuniformer och ansiktsmålningar för att smälta in i miljön och på så vis minimera sin synlighet. Till exempel; om Snake lutar sig mot ett träd är det lämpligt om han bär en barkmönstrad uniform, eller ifall han gömmer sig i högt gräs är det passande om han bär en randig ansiktsmålning.Det finns också andra kamouflageanordningar så som ett förfalskat krokodilhuvud vilket minskar risken att bli upptäckt i vatten.

Den fundamentala närstridstekniken från föregående spel har blivit mycket förädlad och utökad till Close-quarters Combat. Då Snake är obeväpnad eller använder ett enhandsvapen kan han ta tag i motståndare och ta strypgrepp om dem Han kan vid detta tillfälle utföra en mängd manövrar, exempelvis strypa fienden till dess den blir medvetslös eller rikta en kniv mot den för att få den att avslöja information.Vilken manöver som Snake verkställer beror på sammanhanget, hur länge spelaren håller ned kontrollknappen och den analoga spakens rörelse.

I Snake Eater finns en mätare som inte bara mäter Snakes hälsa utan även eventuella skador på hela hans kropp. Om Snake till exempel faller och bryter benet kommer det att sakta ned honom ända till dess skadan blir ordentligt behandlad med skena och bandage. Så tillvida inte de här skadorna blir behandlade kommer Snake inte kunna fullt återställa sin hälsa för en tid.

Området som Snake befinner sig i tvingar honom att förlita sig på djungelns djur och växter för att överleva. En kraftmätare kontrollerar detta och den sjunker konstant under spelsessionen. Om mätaren inte fylls på får det skadliga effekter på spelupplevelsen så som att Snake får sämre förmåga att sikta sitt vapen. Mat kan förvaras i ryggsäcken till dess den behövs. Emellertid ruttnar viss mat efter en tid och om Snake äter rutten mat leder det till magvärk vilket gör att kraftmätaren sjunker fortare.

I Snake Eater finns ett minispel som heter Snake vs. Monkey (Snake kontra Apa) i vilket Snake måste fånga Ape Escape-liknande apor.Förutom att det innehåller harmlös humor finns det bonusföremål vilka kan användas i huvudspelet.

 

KOMPLETT I BOX

 

Kommentarer